کاروان سلامتی

کاروان سلامتی در همه موارد......

کاروان سلامتی

کاروان سلامتی در همه موارد......

دومین کارگاه وبلاگ نویسی

به نام خدا

دومین کارگاه وبلاگ نویسی پرستاری امروز ۳۰/۷/۸۶

با هماهنگیهای بعمل آمده توسط ریاست محترم شبکه بهداشت شهرکرد جناب آقای دکتر درخشان با ریاست محترم معاونت پژوهشی

دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار گردید.

در این کارگاه حدود ۳۵ تن از بهیاران وکادر پرستاری نحوه نوشتن

وفعال کردن وبلاگهای ایجاد شدها توسط آقای هوشمند

 محمدی را  آموزش دیدند.

 

 

باز آموزی 4

به نام خدا

چهارمین کلاس باز آموزی بهیاران و تکنسینهای امور دارویی

امروز ۳۰/۷/۸۶ درمرکز بهداشت شهرکرد برگزار گردید.

در این جلسه که به همت مسئولین محترم امور درمان شبکه

صورت پذیرفت آقای دکتر جعفری پیرامون بیماریهای مغز

وسکته های مغزی اطلاعات کامل و جامعی ارائه نمودند

 

در این جلسه تمامی بهیاران و تکنسینهای امور دارویی بجز افراد شیفت حضور داشتند

 

سیگار

 

حتما مطالعه بفرمائید

 

دود سیگار حاوی تقریباً چهار هزار ماده شیمیایی خطرناک است که هرکدام روی قسمتهای مختلف بدن تاثیرات سوئی می گذارند. در حقیقت سیگار اصلی ترین و قابل پیشگیری ترین علت مرگ و میر می باشد. سرطانهای دهان، زبان، حلق، مری، حنجره، نای، ریه، معده، پانکراس و مثانه ارتباط مستقیم با مصرف سیگار دارند که در این میان سرطان ریه از همه شناخته شده تر و رایجتر است. تصلب شرایین و بدنبال آن سکته های قلبی و مغزی، بیماریهای انسدادی ریه (برونشیت و آمفیزم)، زخم معده و اثنی عشر، بیماریهای عروق محیطی و گانگرن پاها و بالاخره کاهش باروری و میل جنسی از دیگر عوارض شناخته شده سیگار هستند. جالب است بدانید که جیمز اول پادشاه انگلیس در چهارصد سال پیش دود سیگار را برای چشم، بینی، دهان و مغز مضر می دانست و آنقدر از سیگار نفرت داشت که دود سیگار را به دود شعله های قعر جهنم تشبیه می کرد. بنا به یک ضرب المثل عربی سیگار خیلی خوب است زیرا: اولاً سگ شما را گاز نمی گیرد چون بوی بدی دارید، ثانیاً دزد شب به خانه شما دستبرد نمی زند چون می داند با سرفه های شبانه مکرراً از خواب بیدار می شوید و خواب آرام و راحتی ندارید و ثالثاً از عوارض پیری رنج نخواهید برد چون اصلاً به این سن نمی رسید!

http://i22.tinypic.com/2hpnkaa.jpg

برای ترک سیگار باید علاوه بر ذکر مضرات یاد شده، منافع حاصل از ترک سیگار را به فرد سیگاری یادآوری کرد. با ترک سیگار، بوها و مزه ها بهتر حس می شوند، چین و چروک پوست کم می شود، لکه های روی دندان کاهش می یابند، دیگران از بوی بد سیگار احساس نارضایتی نمی کنند، طول عمر بطور کلی افزایش می یابد، تحمل ورزش و فعالیت بیشتر می شود و خانواده وی نیز از اثرات تنفس هوای آلوده به دود سیگار رهایی می یابند. ترک سیگار البته کار دشواریست. بقول مارک تواین: ترک سیگار خیلی آسان است، من خودم هزاران بار آن را ترک کرده ام!
پس از دادن اطلاعات کافی به فرد سیگاری، وی نیاز به یک اراده قوی و میل باطنی برای ترک سیگار دارد. می توان این کار را زیر نظر یک پزشک یا روانپزشک انجام داد و در طول سه ماه اول حداقل ماهی یک بار باید پیگیری توسط پزشک انجام شود. یک راه عملی دیگر آن است که از ایشان بخواهید روی کاغذی تاریخ دقیق تصمیم به ترک سیگار را بنویسد و امضا کند. خوردن میوه و سبزیجات مثل هویج، کرفس، میوه های خشک شده و بویژه مرکبات میل به سیگار را کاهش می دهند. ورزش و فعالیت بدنی، داشتن سرگرمیهای مختلف و فکر نکردن به سیگار، جویدن آدامس و مصرف قرصهای مکیدنی و بالاخره نوشیدن آب زیاد از راههای دیگر کمک به این مشکل است. در 10 روز اول پس از ترک علائمی مثل بیقراری، گرسنگی، تحریک پذیری، سردرد، کاهش قدرت تمرکز، افزایش سرفه و ضربان قلب، بی خوابی، افسردگی، تعریق، خستگی و گرفتگی صدا ممکن است ایجاد شوند که از علائم رایج ترک هستند و معمولاً جای نگرانی نیست چون تقریباً همه آنها ظرف حداکثر سه ماه خودبخود بهبود می یابند.
در مواردی که بیشتر از ده سیگار در روز مصرف می شود می توان همزمان با این روشها، از آدامس، قرص مکیدنی، اسپری و یا پچ (برچسب پوستی) نیکوتین نیز استفاده کرد که پچ بیشتر توصیه می شود. معمولاً پچ ها 16 ساعته یا 24 ساعته هستند و روی پوست پشت یا بازو یا سینه بمدت فوق چسبانده می شوند. آدامس ها را هم می توان روزی 6 تا 12 عدد استفاده کرد که هر آدامس باید نیمساعت جویده شود. البته ترکیبات نیکوتین دار در حاملگی، شیردهی، بیماریهای قلبی، سکته مغزی و در کودکان منع مصرف دارند. عوارضی مثل عصبی شدن، خشکی دهان، تعریق، درد شکمی، سوهاضمه، بی نظمی ضربان قلب و درد قفسه سینه ممکن است در اثر مصرف ترکیبات نیکوتین دار پدیدار شوند. طول مدت مصرف معمولاً دو تا سه ماه است.
قرص بوپروپیون (زیبان) نیز برای ترک توصیه شده اما بخوبی ترکیبات نیکوتین دار نیست. بی خوابی و خشکی دهان از عوارض آن است و در بیماران صرعی نباید مصرف شود.

http://i23.tinypic.com/2hmj1pk.jpg


 

داروی ایرانی ایدز ثبت جهانی شد

باقری لنکرانی :
داروی ایرانی ایدز ثبت جهانی شد

وزیر بهداشت گفت: داروی ایرانی ایدز( imod) در سازمان جهانی حمایت از حقوق مالکیت معنوی ثبت شد و مراحل بازاریابی جهانی و صادرات این دارو به خارج آغاز شد.
کامران باقری لنکرانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، افزود: شرکت تولید کننده داروی ایرانی ایمود که با بالابردن سطح ایمنی بدن موجب بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران مبتلا به ایدز می‌شود سرانجام پس از ماهها تلاش توانست این دارو را در سازمان حمایت از مالکیت معنوی( وایپو) ثبت کند و به این ترتیب نگرانی در مورد ثبت این داروی ایرانی، حفط حقوق مالکیت معنوی این دارو و صدور آن به کشورهای خارجی از بین رفت.
وی گفت: کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی اکنون برای خرید این دارو به شرکت تولید کننده آن مراجعه کرده‌اند، برخی از این کشورها قرارداد خرید را امضا کرده‌اند و برخی دیگر نیز مراحل نهایی عقد قرارداد را طی می‌کنند.
وزیر بهداشت 14 بهمن سال گذشته در مراسم رسمی معرفی داروی گیاهی ایرانی ایدز گفته بود: این دارو سطح ایمنی بدن( cd4) بیماران را از حدود 350 تا 400 به بیش از دو برابر ارتقا می‌دهد و به این ترتیب بیماران را در برابر عفونتهای ثانویه که عامل مرگ بیماران مبتلا به HIV است، مقاوم می‌کند.
به گفته وی داروهایی که قبلاً برای درمان بیماری ایدز استقاده می‌شد داروهای شیمیایی بودند که به عنوان داروهای ضد ویروس کاربرد داشتند اما در بیش از 30 درصد موارد به علت عوارض این داروها مجبور به عوض کردن دارو یا دوز مصرف آن بودیم اما این دارو هیچ عارضه ای ندارد ضمن اینکه هزینه این دارو از داروهای شیمیایی بسیار کمتر است که البته ممکن است به صورت تنها یا همراه با داروهای ضد ویروس مصرف شود.
ساخت این دارو به ابتکار دانشمندان ایرانی طی 6 سال در 15 مرکز مختلف تحقیقاتی به سرانجام رسید و مطالعات بالینی و پایه زیادی برای اثبات اثربخشی، کیفیت و نداشتن عوارض آن انجام شد.
وزیر بهداشت در همان مراسم گفت: ‌در زمان حاضر که هنوز تائیدیه های جهانی این دارو اخذ نشده تقاضاهای زیادی برای استفاده از این دارو در جهان وجود دارد.
وی گفت: این دستاورد بزرگ ملی حاصل تلاش محققان داخلی و همراهی وزرای بهداشت سابق به خصوص دکتر فرهادی و دکتر پزشکیان است و نشان دهنده افق روشن تولید علم در کشور ماست که امیدواریم در آینده افق‌های جدید علمی دیگری در کشور باز شود.
بیش از 40 میلیون نفر در دنیا مبتلا به ویروس ایدز هستند و تاکنون 25 میلیون نفر بر اثر این بیماری در جهان جان خود را از دست داده‌اند و هر 15 ثانیه یک کودک بر اثر بیماری ایدز پدر یا مادر خود را از دست می‌دهد.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت از سال 1365 که اولین مورد ابتلا به ویروس ایدز در ایران شناسایی شد تاکنون 16 هزار و 90 نفر مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده‌اند که 15 هزار و 150 هزار نفر آنها مرد هستند، 7/66 درصد آنها از طریق سرنگ آلوده مبتلا شده‌اند، دو هزار و 121 نفر از این بیماران جان خود را از دست داده‌اند و هزار و 122 نفر آنها از مرحله ابتلا به ویروس HIV گذشته و اکنون وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند.
هنوز اعتیاد تزریقی الگوی اول انتقال ایدز در ایران است اما طی سالهای اخیر رشد این بیماری از طریق بی بند و باری جنسی نیز در ایران نگران کننده شده است به طوری که مسئولان وزارت بهداشت نگران موج سوم انتشار این بیماری از طریق ارتباط جنسی هستند، موج اول این بیماری از طریق فرآورده‌های خونی آلوده در ایران مطرح شد و موج دوم آن اکنون با انتقال از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ آلوده مطرح است.
کارشناسان و متخصصان بیماریهای عفونی بر اساس فرمولهای سازمان بهداشت جهانی معتقدند که بیش از 70 هزار نفر در ایران به ویروس ایدز مبتلا هستند که فقط 16 هزار و 90 نفر آنها تاکنون شناسایی شده‌اند و بقیه که از بیماری خود بی خبرند عاملان انتقال این بیماری در جامعه هستند

 

عید سعید فطر مبارک

 

عید سعید فطر مبارک