بهار جشن طبیعت است، و طبیعت در جشن بهاری خویش آنقدر زیباست که آدمی را مسحور خویش می کند، آن چنان که از سخن گفتن باز می ماند و حرف هایش، ناگفته، در ژرفای جانش انباریده می شود. به جای او گنجشگان پرگو سخن می گویند و زبان گنجشگان یعنی: بهار، برگ، نسیم، عطر |
عید نوروز
خستگى و تکرار کارها و روزها همراه بوده، با نوروز به روز نو و سال جدید که طراوت طبیعت آن را ترو تازه ساخته تبدیل مى گردد.
این روز براى بسیارى از ملتها روز عید محسوب مى شود. عید به معنى بازگشت است که از ریشه «عود» گرفته شده است.
به گفته راغب اصفهانى [1] عید به معناى بازگشت به وضعیت مطلوب گذشته است و به روزهاى سرور و شادى نیز گفته مى شود.
عید یکى از بزرگترین و مهیج ترین مظاهر حیات اجتماعى یک ملت است.
با ما باشید تا پیرامون عید بیشتر بدانید.
اول، اعیاد دینى مانند عید فطر و عید قربان که مسلمانان جهان این روزها را عید مى گیرند.
دوم، اعیاد مذهبى مانند عید غدیر و عید نیمه شعبان که شیعیان جشن مى گیرند.
سوم، اعیاد ملى مانند روز آزادى و استقلال برخى از ملتها از چنگ استعمار.
چهارم، عید طبیعى و تکوینى مانند عید نوروز که در آغاز بهار و سال نو مطرح مى شود.
(عید قربان، هیجدهم ذى الحجه (عید غدیر)، بیست و هفت رجب (روز مبعث) و جمعه و تمام این روزها به نوعى بازگشت
به خویشتن و احساس مسوولیت و به انگیزه تحول و انقلاب درونى است نه صرف شادى و شادمانى.
که این عید شکمبارگان است. نه به سیاحت و تفرج بى محتوى پرداختن است که این عید ولگردان است. نه بى بندوبارى
و هرزگى و عیاشى کردن است که این عید بوالهوسان است. نه قاه قاه خندیدن و همدیگر را به مسخره گرفتن است که این
عید غافلان است و نه سبزه رویاندن و سفره هفت سین چیدن و آتش بازى کردن است که این عید خرافه پرستان است.
جان از ناپاکیها و تمرین صبر و استقامت و شکستن غرور و خودخواهى است.
پیدا کرده توجه نموده و از ضد ارزشهاى عید که احیاى ارزشهاى جاهلى و از سنتهاى دوران آتش پرستى است دورى نماییم
در این جا مرورى داریم به ارزشها و ضد ارزشهاى عید نوروز.
خرید لباس نو تغییر ظواهر زندگى نشاط خاصى را به زندگى خود مى دهند.
کن و این روز را روزه بگیر. [2]
نوروز را به عنوان یک تکلیف مستحبى و یک دستور اخلاقى و بهداشتى مورد توصیه قرار دادهاند. [3]
مى خوانى رکعت اول پس از حمد ده بار سوره «قدر» رکعت دوم پس از حمد ده بار سوره «کافرون» رکعت سوم پس از حمد
ده بار سوره «توحید» رکعت چهارم پس از حمد ده بار سوره «ناس» و «فلق» (معوذتین). و در پایان نماز سجده شکر بجاآور و
در آن دعاکن تا خداوند گناهان 50 ساله ات را ببخشد. [4]
نوروز است. از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «و البس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک». [5]
تمیزترین لباست را بپوش و با بهترین عطرت خود را خوشبوى ساز.
دیدگان در سال گذشته.
و به عشق و محبت مبدل مى گردد و به قول حافظ:
در این رابطه امام خمینى(ره) در یک سفارشى مى فرمودند: در ایام نوروز به مریضخانه ها بروید و احوال اینها را بپرسید. [6]
براى امام على(ع) آورد و عرض کرد: این هدیه به مناسبت نوروز است. حضرت فرمود: «نیروزناکل یوم»؛ هر روز براى ما نوروز و روز
نوى است.
روزهاى گذشته و متبسم و با قباى نو وارد شدند و به افراد حاضر چندبار «مبارک باشد.» گفتند. سپس خودشان سراغ سکه هاى
یک ریالى را گرفتند و در کف دست قرار دادند. افراد حاضر نیز بعد از دست بوسى هر کدام چند عدد برداشتند. مشابه این برنامه
در نوروز سالهاى دیگر نیز تکرار مى شد. [7]
توجه قرار گیرد. [8]
ارکان سفره عید است و نیز قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعات تحویل سال از جمله آداب سال تحویل است.
این روز مقرر گردیده است.
علامه مجلسى(ره) خواندن این دعا را در نوروز مناسب دانسته است:
یا ذالجلال و الاکرام.»
و از شر این سال و شرآنچه در این سال پیش خواهد آمد، به تو پناه مى برم...
«یا محول الحول والاحوال حول حالنا الى احسن الحال». [9]
«تکون ذلک الیوم صائما» آن را [10] بیان داشته است. امام خمینى(ره) و سید محمد کاظم یزدى و بسیارى از فقهایى که
برکتابهاى آنان حاشیه نوشته اند، روزه گرفتن مستحبى نوروز را مورد سفارش و تإیید قرار دادهاند. [11]
و بسیارى از ارزشهاى مثبت دیگر.
ترقه بازى، هفت سین، شب نشینى ها و تشکیل جلسات آلوده اى که بسیارى از مردم به بهانه شبهاى عید در عیش و
نوش و بى خبرى به سر مى برند. جلساتى که در آن پر است از زمینه هاى گناه: اختلاط محرم و نامحرم. آن هم با شرایط
مبتذل، پخش موسیقى هاى مبتذل، مسابقه خودنمایى و تفاخر در لباس و زینت، ریخت و پاش و اسرافکارى و بسیارى از ضد
ارزشهایى که در این ایام مطرح مى شود.
در خاتمه لازم است به نکاتى چند توجه شود:
ماهم به حساب خود برسیم و یک بازنگرى همه جانبه به گذشته خویش داشته باشیم. شخصى در روز عید نوروز مى گفت:
این روز را به شما تبریک و تسلیت مى گویم. تبریک به جهت فرصتى جدید که خدا به شما داده و تسلیت براى از دست دادن
فرصتهایى که داشتهاى.
تحول ایجاد شد؟ خانه ها از گردوغبار و آلودگیها پاکسازى شد، آیا قلبهاى ما نیز از زنگارهاى گناه و رذایل اخلاقى پاکسازى شد...؟
3. باید توجه نمود که در سال جدید چه طرحى براى خودسازى خویش داریم؟
[*]. ماهنامه فرهنگ کوثر.
[1]. مفردات راغب.
[2]. «روى المعلى بن خنیس عن الصادق(ع) فى یوم النیروز، قال: اذاکان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابک و تطیب بإطیب طیبک و تکون ذلک الیوم صائما... » (وسایل الشیعه، ج 8، ص 172 و ؛173 میزان الحکمه، ج 7، ص 133.)
[3]. تحریرالوسیله، ج 1، ص؛95 جواهر، ج5، ص41.
[4]. سى مقاله،رضااستادى،انتشارات اسلامى،ص376.
[5]. بحارالانوار، ج 56، ص 101.
[6]. صحیفه نور، ج 16، ص 80.
[7]. درسایه آفتاب، حسن رحیمیان، ص 228.
[8]. سى مقاله، ص 377.
[9]. همان؛ مفاتیح الجنان.
[10]. بحار، ج 56، ص 101.
[11]. تحریرالوسیله، ج 1، ص ؛288 العروه الوثقى، ص 277.
آنچه منع می شود ، جاذبه پیدا می کند ، آنچه انکار می شود ، به اشاره فرا می خواندمان ! تنها آگاهی به
بازیهای ذهن است که آزادمان می کند. نفی و انکار، نفی و انکار نیست ، بر عکس فرا خواندن و ترغیب است.
ذهن همواره پیرامون آنچه که تحریم شده است می گردد ، مانند زبان در دهان که همواره با جای خالی دندان
کشیده شده بازی می کند.
یک مغازه دار در لندن حساسیتی ایجاد کرد . او در ویترینش پرده ای آویخت و در وسط آن سوراخی کوچک
تعبیه کرد ؛ زیر آن سوراخ نوشته شده بود :« دید زدن اکیدا ممنوع !» طبیعی است ، رفت و آمد مختل شد
! جمعیت انبوهی پشت در مغازه جمع شدند و همدیگر را هل می دادند شاید بتوانند از سوراخ پرده داخل را
دید بزنند . داخل ویترین چیزی دیده نمی شد ، مگر چند حوله معمولی – آن مغازه حوله فروشی کوچکی بود
و مغازه دار این طرح مطمئن را برای افزایش فروش مغازه اندیشیده بود.
ذهن آدمی نیز همینگونه عمل میکند و انسان را به دام می اندازد . بنابراین ، همواره مراقب نفی و انکار، تضاد و
سرکوب امیال باش.
هیات داوران جشنواره وبلاگ نویسی پرستاری ایران انتخاب شدند.
با توجه به نزدیک شدن به اختتامیه جشنواره وبلاگ نویسی پرستاری ایران و با موفقیت در ایجاد یک فرهنگ وبلاگ نویسی در بین جامعه پرستاری و طی مراحل آموزش و اطلاع رسانی و پیگیری آنها ، فلذا بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد نهضت تولید علم و جنبش نرمافزاری بدینوسیله این جشنواره را به عنوان پیشآهنگ نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری در پرستاری معرفی می نماییم
دبیرخانه جشنواره وبلاگ نویسی پرستاری ایران در آخرین نشست خود زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره و اعضای هیات داوران آن را انتخاب نمود.
اعضای هیات داوران این جشنواره عبارتند از :
اعظم گیوری مدیر کل امور پرستاری وزارت بهداشت و درمان
مهدی محرری رئیس انجمن پرستاری ایران
احمد عامری مدیر اجرایی جشنواره وبلاگ نویسی پرستاری
علیرضا شیرازی مدیر سایت بلاگفا
مهدی بوترابی مدیر گروه سایت های پرشین بلاگ و از حامیان جشنواره
حمید ضیائی پرور پژوهشگر وبلاگ و دانشجوی دکترای ارتباطات
دکتر مسعود فلاحی رئیس انجمن علمی پرستاری ایران
دکتر لیلا جویباری دکترای پرستاری و عضو هیات علمی پرستاری
احمد رضا یزدانیک دانشجوی دکترای پرستاری
هوشمند محمدی مدیر کانون وبلاگ نویسان پرستاری
مائده موسوی خبرنگار سرویس وبلاگهای ایسنا
مریم آریایی دبیر سرویس وبلاگ ایسنا
رضا غبیشاوی خبرنگار و وبلاگ نویس
ایلیا الله یاری مدیر فنی مجمع وبلاگ نویسان مسلمان
منتخبین این جشنواره قرار است از مجموع امتیاز هیات داوران فوق و تعداد مطالب درج شده در وبلاگ های شرکت کنندگان و امتیاز وبلاگ خود در موتورهای جستجو انتخاب گردند.
دبیرخانه جشنواره وبلاگ نویسی پرستاری ایران طبق هماهنگی هایی که با انجمن پرستاری ایران و دفتر امور پرستاری وزارت بهداشت و درمان و دیگر حامیان این جشنواره بعمل آورد مقرر گردید اختتامیه این جشنواره همزمان با روز پرستار برگزار گردد.