X
تبلیغات
نماشا
رایتل

کاروان سلامتی

کاروان سلامتی در همه موارد......
شنبه 16 دی‌ماه سال 1385

meditation

 
meditation
اگر کلیدی برای پیشرفت های روحی وجود داشته باشد , مسلما چیزی غیر از ریلکس شدن نیست. برای اثبات این مطلیب دلایل زیادی وجود دارد که به شرح برخی از آنها می پردازیم:
1-یک کالبد ریلکس شده فاقد احساسها و عواطف ویرانگر است.محال است که در آن واحد فردی بتواند هم ریلکس و هم نگران بوده باشد. (شاید تنها به خاطر این موضوع هم باشد , ریلکس شدن فوری و از روی اراده چیز بسیار با ارزشی است)/ همانطور که مشاهده خواهید کرد , کنترل بر روی احساسها در جریان ارسال و دریافت پیام های روحی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
2-موقعی که بدن در حال استراحت باشد. , دامنه آگاهی گسترش پیدا میکند و انرژی های حیاتی در اختیار فکر قرار می گیرند.به عبارت دیگر انرژی زیادی که صرف فعالیت های مختلف و اکثرا بیهوده و بعضا زیان بخش می شدند, جمع آوری و ذخیره شده و در راستای اهداف عالیه جریان می یابند. قدرت تفکر که بهترین زمینه و یاور فعالیت های روحی است , در شرایطی که بدن در حالت ریلکس کامل باشد , افزایش زیادی پیدا میکند.
3-در حالت ریلکس عمیق و کنترل شده , افکار خلوص و تبلور خاصی پیدا میکنند. در این شرایط نگهداری تصاویر ذهنی برای مدت های طولانی مقدور است . شفافیت و وضوح تفکر برای کنترل فرآیندهای روحی نقش مهم و اساسی دارد. در زمینه تله پاتی , به ویژه آرام بودن و نگهداری یک تصویر ذهنی از اهمیت والایی برخوردار است . اگر شما قصد داشته باشید افکار دیگران را مشاهده کنید, بیشتر و پیشتر از همه لازم است افکار خودتان را یه خوبی مشاهده کنید. لفت کلرویانس در حقیقت clear vision یا مشاهده صاف و روشن است. بنابراین لازم است فرد به قدرت و قابلیت کافی برای روئیت و شهود درونی رسیده باشد تا بتواند بعدا این اقتدار را در زمینه های خارجی بکار بگیرد.
4-شما بارها شنیده اید که یک فرد نا بینا دارای (( حس ششم )) می شود تا کمبود قدرت بینایی خود را جبران نماید. در این حرف حقایقی وجود دارد. موقعی که یک حس مسدود یا معدوم شود, حواس دیگر دقیقتر و قویتر می شوند. این دلیل خوبی برای توجیه عمل افرادی است که برای شنیدن بهتر و دقیقتر موسیقی یا برخی از صداها , چشمان خویش را می بندند. این عمل برای به یاد آوری برخی از اعداد و اطلاعات هم مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که یک حس متوقف شود , انرژی مربوط به آن در راستای کسی و ایجاد قابلیت های عالیتر به کار گرفته می شو. به همین هت حواس دیگر هم قویتر و دقیقتر می شوند.
5-ریلکس شدن کامل موجب افزایش کنترل مغزی می شود. این مساله در حوزه آموزش های روحی از نهایت اهمیت برخوردادر است . در ریلکس کامل , مغز دارای ویژگی های خاصی می شود که یکی از آنها ایجاو و بروز بیشتر امواج آلفا است . به این ترتیب تولید ارادی امواج آلفا از اهمیت زیادی برخوردار است که نیاز به تاکید و تکرار ندارد.
6-در سراطی که با ریلکس شدن کامل , دیگر بدن به اندازه گیری و نظارت بر اندامهای داخلی مشغول نباشد , و انرژی مغزی صرف تنظیم حرکات احشاء و اعضاء نباشد , و در حالتی که محرکات مزاحم و پارازیت گونه محیطی توجه شما ما را به خود جلب نکند , مغز با قدرت و انرژی بیشتر به ثیت و احساس جرقه های زود گذری می پرازد که در شرایط عادی آهسته ترین نجواها احساس می شوند , در سکون و آرامش عمیق مغزی کوچکترین علائم و پیامهای روحی هم احساس و ادراک می شوند شرط لازم آن است که فکر در حالت آرامش و سکون کامل باشد.
شاید شما هم مثل عده ای , خیال کنید که ریلکس شدن یک خالت کسل کننده است که در ان حیجانی وجود ندارد . ریلکس شدن به معنای کاری انجام ندادن نیست , بلکه یک حالت مثبت است که فقط عده کمی از افرادی که بخوبی و با نظارت استاد تمرین کرده اند می توانند به انجام درست آن توفیق پیدا کنند.
روش زیر برای سالیان متوالی با موفقیت مورد تجربه قرار گرفته است , بخوبی آن را یاد بگیرید و با دقت و ظرافت آن را تجربه کنید.
بهترین موقع برای ریلکس شدن در دقایق و ساعاتی است که شما کاملا هوشیار و شاداب هستید. هیچگاه ریلکس شدن را در مواقعی که خسته و افسرده هستید انجام ندهید, زیرا به احتمال زیاد قبل از آنکه به پایان تمرین برسید , به خواب راحتی فرو  می روید. البته این خبر خوبی برای کسانی است که از بی خوابی مزمن رنج می برند.

فشار و کشش:
در اصل دو نوع کشش وجود دارد و این مساله مهمی است که در کتاب هایی که به این مقوله می پردازند نادیده گرفته می شود.
انگشت نشانه دست راست خود را در حالت کشیده روبروی خود نگهدارید , بعد آن را خم کنید . حالا همینطور آن را خمیده نگهدارید , عضلات انگشت شما الان تحت کشش قرار گرفته و در این حالت انرژی الکتریکی تحت کنترل در آمده است.
حالا انگشت خود را راست کنید و فکر کنید که می خواهید آن را خم کنید . به این حالت (تهدید خم کردن) نام می گذاریم. در این شرایط هم انرژی الکتریکی در عضلات انگشت پدیدار می شود. در مقام مقایسه , این وضع مانند آن است که یک راننده ترمز دستی  و پایی را نگه دارد و در عین حال شدیدا  هم گاز بدهد. به این ترتیب بیهوده مقدار زیادی سوخت می سوزد و به هدر می رود, بدون انکه کار شما ثمری داشته باشد , به موتور ماشین هم صدمه می زنید. به همین صورت اگر عده ای از عضلات بدن بدون آنکه کاری انام دهند تحت کشش یا (( تهدید کشش)) قرار بگیرند, ضایعات شیمیایی و الکتریکی گسترده و دیر پایی در آنها پدیدار میشود. این کشش ویرانگر است , این وضع سموم خطرناکی در بدن ایجاد می کند و به جریان صحیح و درست انرژی های حیاتی لطمه می زند.
کشش ویرانگر عادت خطرناک و شایعی است که عده کمی می توانند خود را از لطمات آن بر کنار نگهدارند. آیا شما این کشش های زیانبار را در  شانه هایتان اعمال می کنید؟ آیا در ساعاتی متمادی عضلاتفک یا پیشانی شما تحت فشار هستند؟ دقت کنید اگر عضله ای نمی خواهد کار کند نیازی نیست که تحت فشار باشد . اگر شما متوجه شدید که برخی ار عضلات شما دچار کشش و انقباضی بیهوده هستند , برای آنکه آنها را تحت کنترل ضمیر آگاه در بیاورید , ابتدا فشار کششی شدید آگاهانه بر روی آنها اعمال کنید و سپس آنها را در حالت آرامش قرار دهید.
همانطور که ورود یک گلوله ارچه ای باعث پیدایش انسداد در لوله کشی خانه می شود , وجود فشار و کشش در بدن هم باعث مسدود شدن سیلان و انتشار انرژی های روحی می گردد. اگر شما این انسدادهای حاصله از وجود فشار در بدن را باز و فعال نگه می دارید. در هر فرصتی که به دست می آورید , احتمال وجود فشار در بدنتان را بررسی کنید و در صورت وجود , به سرعت آن را برطرف نمایید و به صورتی آگاهانه خود را ریلکس کنید.
قبل از آنکه نحوه ریلکس شدن کامل و گسترده را فرا بگیرید , باید نحوه شناسایی وجود فشار را فرا گرفته  باشید. اگر نتوانید وجود فشار و کشش را در گروهی از عضلات بدنشناسایی کنید , نمی توانید یک حالت ریلکس گسترده را در بدن خویش  به وجود آورید . بنابراین وضعیتی را که برای ریلکس شدن انتخاب می کنید , نباید یک وضعیت راحتی باشد. تنها در شرایطی می توانید وجود ریلکس را بخوبی احساس کنید , که قبلا در نقاط مورد نظر کشش و فشار ایجاد کرده باشید . از اینجا معلوم می شو. چرا مرتاضان با فقرای هندی برای ریلکس شدن و مدیتیشن , بستری از میخ های تیز را انتخاب می کنند , در صورتی که می توانند بر بستری از سبزه ها یا خاک نرم به انجام این عمل بپردازند. بنابراین بهتر است بر روی یک صندلی محکم قرار بگیرید با بر روی زمین بنشینید و به دیوار تکیه دهید , نه اینکه در یک مبل بسیار راحت بیارامید.

روش ریلکس شدن کامل:
در محلی که به انجام تمرین بپردازید که مطمئن هستید دیگران موجب مزاحمت برای شما نمی شوند. اتاق باید کمی گرم و بخوبی تهویه شده باشد. به یاد داشته باشید که در شرایط ریلکس شدن گسترده درجه حرارت بدن شما به میران قابل ملاحظه ای سقوط می کند.
1-درون سطح صاف و سختی دراز بکشید یا اگر ترجیح می دهید بر روی یک صندلی که پشتی دارد بنشینید , برای دقایق متوالی در یک وضع راحت قرار بگیرید/ چشمانتان را باز نگدارید. بهتر است اتاق کم نور باشد , ولی اتاق تاریک نباشد. دست هایتان را راحت روی پاهایتان قرار دهید . هیچگاه یک پا را بر روی پای دیگر نیندازید . اگر دستهایتان را بر روی رانهایتان قرار داده اید , کاملا راحت و آزاد باشند. هیچگاه انگشتانتان را در یکدیگر قفل نکنید. عدم توجه به این نکات باعث می شود تا انرژی روخی شما به میزان زیادی به هدر برود/
حالا تصور کنید که تمام بدن شما به تدریج من مد میشود یا می بندد , همانطور که یک مجموعه سیمانی یا یک قطعه ژله  دارد می بندد. بتدریج کوشش کنید بدن شما کمتر و کمتر حرکت کند, تا بلاخره در مراحل نهایی کاملا بی حرکت شود. هیچ عضله ای را جرکت ندهید. این کار در عمل ممکن است خیلی سخت تر از حرف زدن آن باشد . مغز انسان تنبل است . در مقابل هر جریان سخت و پرزحمتی مقاومت بسیار به خرج می دهد. بنابراین برای مقابله نا آ"اهانه در رسیدن شما به موفقیت , پوست بینی شما ممکن است شروع به خارش کند یا تمایل به خمیازه و بلع بیهوده پیدا کنید. شما باید تا آنجا که می توانید در مقابل این خواسته ها یا اجبارها مقاومت به خرج دهید. سعی کنید اگر برای پنج دقیق هم که شده , مانند یک مسمه سنگی مطلقا بی حرکت بمانید. اگر در شرایط ناراحت کننده ای خود را احساس کنید , بهتر از ان است که حرکت کوچکی انجام دهید.
2-چشمانتان را ببندید و یک گردش یا تور در داخل بدنتان انجام دهید. مخصوصا نسبت به عضلات شمانه , گردن و چانه تان دقیق تر باشید. در این مرحله در صدد ریلکس قسمت های مختلف بدن خودتان نباشید. تنها نسبت به آنها آگاهی و هوشیاری پیدا کنید. توجه کنید که آنها در چه وضعی هستند , ریلکس هستند یا در شرایط کشش و فشار قرار دارند. سعی کنید در یک محدوده زمانی شه دقیقه ای از تمام قسمت های بدن خود بازدید کنید.
3-حالا چند نفس عمیق بکشید . هوا را از راه دهان وارد ریه هایتان بکنید و از راه بینی خارج کنید. هر بار سعی کنید کاملا ریه هایتان را از هوا  خالی کنید. پس از آن به صورت عادی از راه بینی به نفس کشیدن ادامه دهید.
4-عضلات انگتان پای چپتان را منقبض کنید. هر قدر ممکن است فشار بیشتری اعمال کنید و این وضع را در حدود ده ثانیه ادامه دهید. پس از آن انگشتان پای چپتان را رها یا ریلکس کنید و بلا فاصله عضلات انگشتان پای راستتان را با شدت زیاد منقبض کنید. این وضع را در حدود ده ثانیه انجام دهید . پس از رها کردن آ« بلافاصله عضلات ساق پای چپتان را با شدت منقبض کنید. این وضع را برای ده ثانیه ادامه دهید . سپس به سراغ عضلات ران پای راستتان بروید . به این صورت به ترتیب عضلات میاندوراه , قسمت پایین شکم , جدار شکم , شانه ها , مچ دو دست , گردن , انه , عضلات صورت و از همه مهمتر عضلات پلک را رها کنید. این کار را با رها سازی و ریلکس کردن عضلات پیشانی خاتمه دهید. این خیلی مهم است که توجه به یک قسمت منقبض کردن آن خیلی سریع و تقریبا بلافاصله باشد.
5-در این مرحله باید به نفس کشیدنتان توجه کنید. سعی کنید صدای هوا را که درگذز از سوراخهای بینی تولید میشود بشنوید . پر شدن و خالی شدن ریه هایتان را احساس کنید. بتدریج نفسهای خودتان را عمیقتر و طولانی تر کنید. سعی کنید بدون صدا نفس بکشید و هر قدر که امکان دارد راحت تر و آرامتر تنفس کنید.
سعی کنید از طریق شکم تنفس کنید , به این معنی که دردرم , هوا قسمت تحتانی قفسه صدری و شکم شما را به بالا بیاورد . در بازدم سعی کنید قسمت فوقانی شکم و بعد قفسه سینه خود را به داخل ببرید. دقت کنید این کارها با ظرافت و با آرامی انجام شود. دقت کنید در بازدم تمام هوا از ریه هایتان خارج گردد . معمولا در این شرایط بازدم ازدم چند ثانیه ای بیشتر طول میکشد , بازدم شما باید در حدود ده شماره طول بکشد.
6-نسبت به قوه جاذبه زمین که کالبد شما را به قسمت پایین می کشاند آگاهی پیدا کنید. وزن خود را احساس کنید. وزن انگشتان , دستها , پاها وسرتان را احساس کنید.
7-باید با قدرت تجسم شاهد خرد شدن و فروپاشی جسم خود باشید . احساس کنید بتدریج انگشتانتان , دستها و سایر قسمت های کالبد شما به صورت گرد در می آیند . با وضوح تمام تجسم کنید که بدن شما دارد به صورت توده ای از گرد و غبار در می اید.
8- در این لحظه که وجود شما به توده ای از غبار تبدیل شده تصور کنید که نسیم تندی به سوی شما می وزد و آثار باقیمانده از وجود جسمانی و مادی شما را به هر گوشه و کناری پراکنده میسازد. در این لحظات تنها چیزی که از شما باقی مانده آگاهی شماست.
9-در این شرایط که کاملا ریلکس و هشیار شده اید , به اهستگی یا بلندی به خودتان بگویید هرموقعی که من از ده تا یک به صورت معکوس شمردم و پس از آن کلمه خاصی (هر لغتی را که می خواهید می توانید انتخاب کنید) را سه بار تکرار کردم , من بلافاصله به یک حالت ریلکس عمیق فرو میروم , به همان صورتی که الان در این وضع قرار دارم . این جملات را چند بار تکرار کنید.
10-برای انکه به این تمرین خاتمه دهید, یک نفس عمیق بکشید و مانند کسانی که از خواب برخاسته اند بدن خود را به حالت کشش در آورید تا خستگی و رخوت شما برطرف شود. به خودتان بگویید وقتی که به شماره سه رسیدم چشمانم را باز می کنم و کاملا آگاه و هشیار و ترو تازه هستم. در این لحضات می توانید در زمینه های مثبت و سازدنه هم به خودتان تلقین کنید . مثلا به خودتان تلقین کنید که((از این به بعد قدرت حافظه من افزایش پیدا می کند )) یا اینکه (( قدرت تمرکز من افزایش پیدا می کند )) و یا قرت های روحی من افزایش پیدا میکنند.
یک ... دو ... سه...
چشمانتان را باز کنید . شانه هایتان را بالا بیندازید. پاهایتان را به کشش در آورید و چند بار انگشتان را محکم مشت کنید و بعد دوباره باز کنید. سپس آهسته و آرام  از جا بلند شوید.

اگر برای اولین بار این تمرین را انجام داده باشید. برای لحظاتی ممکن است احساس کنید که بدن شما کمی سخت شده است . بنابراین برای مدتی کوتاه از حرکات تند و سریع پرهیز کنید. این احتمال هم وجود داد که پس از این جریان خیلی سر حال باشید, مگر آ«که وقت خواب شما نزدیک باشدو در این صورت خیلی راحت به خواب می روید. برای آنکه این تمرین را بخوبی انجام دهید , باید بدقت تکنیک ارائه شده برای انجام ریلکس شدن را بخوانید و کاملا به خاطر بسپارید.
باید نکات آن را چنان به خاطر سپرده باشید که هر موقع لازم شد , آنها را مطابق فهرست زیر برای دیگران تکرار کنید:
1- بی حرکت بمانید 2- سیاحت ذهنی , بدون فشار و کشش 3-تنفس عمیق 4-سفت کردن و شل کردن 5-به صدای تنفس خود گوش کنید 6- وزنتان را احساس کنید 7- به گرد و غبار تبدیل شوید 8 به اطراف پراکنده شوید 9- به ذهنتان خطاب کنید و کلمه خاصی را انتخاب کرده و آن را بیان کنید. 10- کار را تمام کنید و تا سه بشمارید.
اگر به خوبی این تمرین را انجام دهید , شما نوعی رفلکس شرطی در وجود خودتا به وجود می آورید . در این شرایط برای دفعات بعد نیاز ندارید که تمام قسمت های دهگانه فوق را به ترتیب و با دقت انجام دهید , بلکه کافی است به صورتی ساده از ده تا یک بشمارید و کلمه جادیویی را بیان کنید . در این شرایط بلافاصله به خواب عمیقی فرو می روید و نسبت به تاثیرات روحی فوق العاده تاثیرپذیر و حساس می شوید.
 
Cute Send these cute and adorable Love ecards to your sweetheart/ boyfriend/ girlfriend/ beloved and make him/ her fall head over heels in love with you ! [ 8 cards ]

 

 

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)