کاروان سلامتی

کاروان سلامتی در همه موارد......

کاروان سلامتی

کاروان سلامتی در همه موارد......

تنزل جایگاه دفتر پرستاری به مدیریت در وزارت بهداشت

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری گفت: با توجه به پیشرفت در حوزه بهداشت و درمان ، انتظار می رفت که دفتر پرستاری در وزارت بهداشت حداقل به مرکز پرستاری ارتقاء یابد اما نه تنها این امر حاصل نشد بلکه این دفتر تا حد مدیریت تنزل کرده است.

 

محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دیدگاه تنگ نظرانه سیاستگذاران بهداشت و درمان طی سال های گذشته موجب شده وضعیت ارائه خدمات پرستاری در بدترین شرایط ممکن قرار گیرد که این با ماهیت وزارت بهداشت و درمان درهم آمیخته شده است.

وی با بیان اینکه با تغییرات وزرا ، وضعیت ارائه خدمات پرستاری نسبت به گذشته تغییر نکرده و یا شاید بدتر هم شده است ، گفت: وظیفه وزارت بهداشت ، تامین سلامت مردم است که باید از ابزارهای ساختاری سلامت مردم را تامین ایجاد کند.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: ایجاد ساختار مناسب باید مبتی بر وظیفه و مشتری های آن باشد بنابراین در صورت نگاه منصفانه می توان درک کرد که در هر دو صورت جایگاه پرستاری در مرتبه بالایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه 80 درصد زمان پرستاران صرف بیماران می شود ، گفت: وظایف و مسئولیت پرستاران بسیار زیاد است در صورتی که اختیارات چندانی به آنان داده نشده است.

شریفی مقدم ادامه داد: جامعه خواستار توسعه در صورتی که هدف آن افزایش کیفیت خدمات پرستاری و رضایت مندی مردم است باید حداقل جایگاه پرستاری به معاونت ارتقاء دهد.

وی افزود: طراحی ساختار باید با توجه به اهمیت موضوع صورت گیرد که موضوع پرستاری نیز شامل ابعاد آموزشی ، بهداشتی ، مدیریتی ، اجرایی و خدماتی می شود که باید در طراحی ساختار در نظر گرفته شود.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری گفت: جایگاه پرستاران در دانشگاه های علوم پزشکی باید به گونه ای باشد که بتوانند با سایر بخش ها و نیز مدیریت هماهنگی داشته باشند. بنابراین با توجه به ابعاد گسترده حرفه پرستاری و حساسیت آن در صورت غفلت ، صدمات جبران ناپذیری به این حرفه وارد خواهد شد.

شریفی مقدم اظهار داشت: حداکثر پست در مدیریت خدمات پرستاری 10 پست کارشناسی است در حالی که دفتر و مرکز پرستاری با داشتن وظایف نظارتی ، بهداشتی ، آموزشی و درمانی ، دارای 70 پست کارشناسی برای دفتر و 120 پست کارشناسی در مرکز است.

وی با بیان اینکه تنزل جایگاه دفتر پرستاری به مدیریت به گونه ای خواهد شد که بخش پرستاری فقط موظف به اجرای دستورات شود ، گفت: هم اکنون ادارات پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی به طور مستقیم تحت نظارت معاونت درمان است که در صورت تغییر دفتر پرستاری به مدیریت ، بخش پرستاری زیر مجموعه مدیر امور درمان خواهد شد که این همان حذف دفاتر پرستاران در دانشگاه ها است.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه شعار عدالت محوری دولت شامل حوزه بهداشت و درمان نیز شود ، افزود: با استفاد از نوآگاهی صورت گرفته ، از 30 آبان سال جاری دفتر پرستاری به مدیریت تغییر پیدا کرده که این موضوع نهایی و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شده است.

شریفی مقدم خاطر نشان کرد: پرستاران خواستار ارتقاء جایگاه دفتر پرستاری هستند و بروز این اتفاقات باعث نگرانی از آینده خدمات پرستاری خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد