کاروان سلامتی

کاروان سلامتی در همه موارد......

کاروان سلامتی

کاروان سلامتی در همه موارد......

خواب خوب، رمز عمر طولانی تر

 

خواب خوب، رمز عمر طولانی تر
 

دانشمندان تصور می کنند رمز عمر طولانی تر زن ها نسبت به مردها را کشف کرده اند و آن کیفیت بهتر خواب در زن هاست.گروهی از دانشمندان در آمریکا دریافته اند که زن ها از خوب بهتری نسبت به مردها برخوردارند.
زن ها همچنین کمتر از مردها از عوارض کم خوابی یا بی خوابی رنج می برند.محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا پی بردند که کم خوابی می تواند بر میزان ترشح هورمون های بدن تاثیر بگذارد و به تولید مواد شیمیایی مضر منجر شود.محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا پی بردند که کم خوابی می تواند بر میزان ترشح هورمون های بدن تاثیر بگذارد و به تولید مواد شیمیایی مضر منجر شود.
دکتر "الکساندر وونتزاس" سرپرست گروه پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است که عادت های خواب زنان به گونه ای شکل گرفته است که به آنها کمک کند بر مشکل نوزادان گریان و شب های پرمزاحمت فائق آیند.
او گفت به این ترتیب تصور می کند که می توان علت این قضیه را که چرا زنان به طور متوسط چندین سال بیش از مردان عمر می کنند توضیح داد. دانشمندان طی آزمایش های خود تاثیر دو ساعت کم خوابی در شب را بر 25 مرد و زن 20 تا 30 ساله مطالعه کردند. افراد مورد مطالعه پس از یک هفته خواب آلودتر شدند و در تست های هوشیاری، ضعیف تر از معمول عمل کردند.براثر کم خوابی، میزان یک نوع ماده شیمیایی به نام "سایتوکینز"، که سبب ایجاد التهاب می شود، در بدن هر دو جنس افزایش یافت، اما افزایش ماده دیگری به نام "آلفا، عامل مرگ سلول های غددی"، (تی ان اف-آلفا) که می تواند به چاقی مفرط یا دیابت دامن بزند، تنها در مردها مشاهده شد.
دکتر وونتزاس گفت: "زن ها بهتر می خوابند، بنابراین آیا این می تواند یکی از علل عمر طولانی تر آنها باشد؟"
وی افزود: "افزایش میزان "تی ان اف-آلفا"، مردان را به خاطر کم خوابی در معرض خطرات جسمانی بیشتری قرار می دهد."پژوهش نشان داد که زن ها شبانه 70 دقیقه به خواب عمیق فرو می روند اما این میزان برای مردها تنها 40 دقیقه است.در بریتانیا، متوسط عمر برای زن ها 81 سال و برای مردها 75 سال است.دکتر وونتزاس گفت اگر مردها بتوانند از عادات خوابی زن ها برخوردار شوند، شاید بتوان شکاف موجود در طول عمر را پر کرد.ساعت بدن"نیل استنلی" ، از "واحد پژوهشی داروشناسی روانی انسان" در دانشگاه "ساری" (Surrey ) به بی بی سی گفت که نتیجه گیری های کلی درباره تاثیر خواب دشوار است، زیرا عادات خواب در هر فرد متفاوت است. پژوهش نشان داد که زن ها شبانه 70 دقیقه به خواب عمیق فرو می روند اما این میزان برای مردها تنها 40 دقیقه است.
اما وی افزود: "می دانیم که خواب خوب بر سلامتی انسان تاثیر اساسی دارد. این برداشت که خواب، انسان را در حالتی انفعالی و ناهشیار قرار می دهد غلط است. بدن موقع خواب، کارهای خارق العاده زیادی انجام می دهد."آقای استنلی گفت که بدن انسان بر یک ضرباهنگ منظم تکیه دارد. برای مثال، تولید بسیاری از هورمون ها با ساعت 24 ساعته بدن ارتباط تنگاتنگ دارد.به همین دلیل گفته می شود که تغییر مرتب ساعات کاری احتمالا تاثیری منفی بر سلامتی فرد دارد، زیرا نظم طبیعی بدن را مختل می کند.دکتر استنلی گفت: "با این کار خلاف طبیعت رفتار کرده ایم و اگر چنین کنیم، مجبور به پرداخت هزینه ای خواهیم بود."نتیجه این تحقیق در نشریه "شیمی و صنعت" به چاپ رسیده است
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد